چه زمانی عرق نعنا بخوریم

چه زمانی عرق نعنا بخوریم:

معمولا در این مورد مقدار مشخصی وجود ندارد. طبیعت این عرق گیاهی، گرم است و معمولا افراد سرد مزاج از مصرف آن احساس بهتری دارند. به علاوه، بسته به دلیل مصرف این عرق گیاهی، برای هر فردی می‌توان مقدار مشخصی را در نظر گرفت. در مورد کودکان کم‌ سن و سال، حتما باید عرق نعناع را با آب رقیق کرد سپس مصرف نمود.

و برای بزرگسالان معمولا یک تا دو قاشق غذاخوری همراه با آب و بعد از غذا مناسب است.

برای زمانی که احساس نفخ ودل درد دارید، حدود یک استکان بعد از هر وعده غذایی عرق نعناع مصرف کنید تا مشکل برطرف شود. البته میزان مصرف عرق نعناع دو آتشه باید کمترو حدود نصف عرق نعنای معمولی باشد.

چه زمانی عرق نعنا بخوریم

عرق نعنا

عرق نعنا عرق نعناع، فقط حاوی رایحه نعناع ترکیب شده با آب است که خاصیت ضدنفخ، ضددرد و گرفتگی دارد. از آنجا که تمام ترکیب های نعناع وارد عرقش نمی شود، نمی توان همه خواص برگ نعناع را به عرق آن هم نسبت داد ولی مصرف این عرق گیاهی، پس از غذا و برای رفع دل درد و نفخ یا هضم بهتر غذا مفید است.

فرآیند تولید عرق نعنا:

از هر گیاهی مانند برگ نعنا که دارای رایحه و اسانس باشد، می توان عرقیات گیاهی تولید کرد. برای تولید عرق نعنا، ابتدا آب و ماده معطر که همان گیاه نعناع باشد، می جوشانند. پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده ، همان آب معطری است که ما ایرانی ها به آنها عرق گیاهی می گوییم. طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه نعناع داخل مولکول های آب نفوذ می کند و در اصطلاح علمی، آب معطر مقطر تولید می شود. این آب های معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوبشان، خواصی هم برای بدن دارد.

خواص عرق نعناع:

خاصیت عرق نعنا, طبع عرق نعنا اگر دچار معده درد هستید ، نوشیدن یک فنجان عرق نعناع می تواند معده را آرام کند .

مشکلات دستگاه گوارش :

نعناع به تنظیم آرامش عضلات می کمک کند. نعناع گیاهی آرامبخش است که هزاران سال از آن استفاده کرده است تا به تسکین معده یا سوء هاضمه کمک کند.

استفاده از عرق نعناع به عنوان یک درمان برای طیف وسیعی از شرایط گوارشی، از جمله سوء هاضمه ، سندرم روده تحریک پذیر، درد معده در کودکان است. نعناع در برابر میکروبهای مضر عمل می کند ، آرامش عضلات را تنظیم می کند و به کنترل التهاب کمک می کند.

همچمین باعث آرامش معده هنگام مدفوع و حرکت آن در روده‌ها می‌شود. نوشیدن یک فنجان عرق نعنا برای کسانی که به یبوست و ناراحتی معده دچار هستند، مفید است.

اگر دچار معده درد هستید ، نوشیدن یک فنجان عرق نعناع می تواند معده را آرام کند و با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود بخشد.همچنین عرق نعناع ، فیبر بالایی دارد که معده درد ناشی از یبوست یا سوء هاضمه را تسکین می دهد.

درمان آلرژی :

گیاه نعناع حاوی یک ماده آنتی اکسیدان و ضد التهاب است.

تسکین دهنده علائم سرماخوردگی :

نعنا حاوی منتول است. این ماده ضدعفونی کننده معطر است که می تواند به شکسته شدن خلط و مخاط کمک کند و باعث می شود که راحت تر بیرون بریزید.

کاهش افسردگی و خستگی :

نعنا یک محرک طبیعی است و بوی آن به تنهایی می تواند انرژی شما را شارژ کند و دوباره عملکرد مغز شما را در سطح بالاتری انجام دهد.

مصرف عرق نعناع ترشحات سالم معده را افزایش می‌دهد، روده‌ها را شل می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد و برای سم زدایی بدن توسط کبد مفید است.

عرق نعنا چه ضرری دارد

عرق نعنا چه ضرری دارد مضرات عرق نعناع:

بسیاری از متخصصان هشدار می‌دهند که بیماران مبتلا به فشار خون بالا از مصرف عصاره نعناع با غلظت بالا خودداری کنند؛ چراکه هنگام استفاده از آن به مقادیر زیاد، منتول می‌تواند اثر منفی بر فشار خون داشته باشد و ضربان قلب را بسیار افزایش دهد. مضرات عرق نعناع برای رفلاکس معده مانند بسیاری از گیاهان، نعناع و محصولات آن می‌تواند برای برخی تاثیرات منفی در پی داشته باشد. گرچه بر اساس گفته‌ها، نعناع برای مشکلات گوارشی و رفلاکس معده مفید است، تحقیقات اخیر در سال ۲۰۱۹ می‌گویند که نعناع اتفاقا به عنوان محرکت علائم رفلاکس اسید معده عمل می‌کند! مصرف عصاره نعناع در دوز‌های سنگین، می‌تواند سمی باشد و پیروی از دستورالعمل‌های بهداشتی در این باره ضروری است. لازم به ذکر است که منتول خالص، سمی بوده و نباید مستقیما مصرف شود. افراد برای بهره‌مندی از خواص آن در رایحه درمانی می‌توانند مقداری عصاره‌ی نعناع یا منتول را روی بالش خود بمالند.

درباره مصرف عرق نعناع برای درمان رفلاکس معده و سایر مشکلات گوارشی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. عوارض عرق نعناع برای اسهال در صورتی که به اسهال مبتلا باشید، مصرف عرق نعناع می‌تواند موجب سوزش مقعد شود. سایر عوارض جانبی احتمالی عرق نعناع به قرار زیر است: مصرف نعناع و عرق نعناع برای بسیاری بی‌خطر است. اگر چه توصیه می‌شود از آن‌ها برای مقاصد درمانی، بیش از ۸ هفته متوالی استفاده نکنید. مصرف بیش از حد عرق نعناع می‌تواند موجب برخی عوارض جانبی از جمله سوزش سر دل، خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ شود. عرق نعناع در بارداری و شیردهی مصرف عرق نعناع در طول بارداری و شیردهی به اندازه‌ متعادل، به احتمال زیاد ایمن است. با این حال، درباره اثرات آن و مقدار مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورت بارداری یا شیردهی باید مراقب میزان مصرف عرق نعناع باشید. برای این منظور یک پنبه را به عرق نعناع آغشته کنید و آن را به آرامی بر روی سینه بمالید. پس از گذشت مدتی سینه را با آب بشورید و کودک خود را تغذیه کنید.

بارهنگ و عرق نعنا

بارهنگ و عرق نعنا بارهنگ دارای برگ های پهن و تخم مرغی شکل سبز رنگ و دانه های کوچک، تیره رنگ و تخم مرغی شکل می باشد.گیاه بارهنگ سرشار از فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، تانن، موسیلاژ و فیبر است.

عرق نعنا نیز می‌تواند به بهبود هضم کمک کند و همچنین با عفونت‌های میکروبی و غیره مبارزه کند. درست کردن نوشیدنی با استفاده از عرق نعناع، ایده‌ بسیار خوبی برای لذت بردن از خواص آن در طول روز است.

حال اگر این دو را با یکدیگر ترکیب کنیم شاهد خواص آنها خواهیم بود:

بارهنگ و عرق نعنا، به علت طبع متعادلی که دارد، برای دستگاه گوارش نیز مفید است. همانطور که میدانید عرق نعنا برخلاف بارهنگ، طبع گرمی داشته و خود به تنهایی برای موارد مختلفی استفاده می‌شود؛ اما افراد دارای طبع گرم نمی‌توانند به طور از این نوشیدنی استفاده کنند. در نتیجه کسانی که طبع حساسی دارند، برای بهره گیری از خواص بارهنگ و عرق نعنا، از ترکیب این دو مورد استفاده می‌کنند.

برای استفاده از بارهنگ و عرق نعنا، می‌توان از دو روش کلی استفاده کرد:

جوشانده‌ی عرق نعنا و بارهنگ دمنوش یا جوشانده‌ی این ترکیب است که برای اینکار کافی است یک قاشق عذاخوری بارهنگ را در یک لیوان عرق نعنا به مدت 5 دقیقه حوشانده و بعد از خنک شدن آن، از خواص بارهنگ و عرق نعنا استفاده کنید.

این روش برای لاغری با خواص بارهنگ با عرق نعنا کاربرد بیشتری دارد. شربت دانه‌های بارهنگ و عرق نعنا برای تهیه شربت بارهنگ و عرق نعنا، تنها به یک لیوان آب خنک، یک قاشق غذا خوری بارهنگ و یک شیرین کننده احتیاج دارید. بهتر است از برای حفظ خواص بارهنگ با عرق نعنا، از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل یا نبات استفاده کنید.

عرق نعنا در بارداری

عرق نعنا در بارداری خوردن عرق نعنا در بارداری :

خوردن نعنا در بارداری بستگی به وضعیت مادر باردار دارد. بارداری باعث می شود که هوس همه نوع غذاها را بکنید و دوستشان داشته باشید و همراه با عدم تعادل هورمونی، درجه حرارت بدن داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد. استفاده از برگ های نعناع خواص آرامش بخش و خنک کننده دارد و در نتیجه ممکن است به کاهش گرمای بدن کمک کند.

محققان معتقدند اگر نعنا به میزان کمی مصرف شود، اثر خوبی در کاهش مشکلات گوارشی دوران بارداری دارد. چای نعنا جایگزینی برای مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل چای و قهوه است.نعنا گیاهی است که به علت داشتن مقدار زیادی متانول، باعث کارکرد بهتر عضلات معده می شود. ولی این اثر شل کنندگی می تواند روی عضلات رحم نیز تاثیر بگذارد و باعث شل شدن رحم و افزایش خطر سقط شود. توجه داشته باشید در خانم هایی که سابقه سقط دارند، مصرف عرق نعنا توصیه نمی شود.در طب سنتی، نعنا جز گیاهانی است که مصرف آن باعث تنظیم و تعادل هورمون های زنانه می شود و قاعده آور است. یعنی در کسانی که مشکلات قاعدگی دارند، باعث خونریزی می شود. پس اگر شما با خطر خونریزی در دوران بارداری مواجه هستید، مصرف عرق نعنا را فراموش کنید.

اگر چه نعناع در دوران بارداری بسیار ایمن تلقی می شود، اما گاهی ممکن است عوارض جانبی و یا مشکلات خاصی را در دوران بارداری ایجاد کند. یکی از مهم ترین عوارض آن برای خانم های باردار سقط جنین است.

عرق نعنا خنک است یا گرم

عرق نعنا خنک است یا گرم مزاج نعنا در طب سنتی گرم است یا سرد؟

مزاج آن گرم و خشک است. گرمی نعنا قابل توجه است لذا مصرف آن می‌بایست با ملاحظه مزاج افراد صورت بگیرد. در سرد مزاج‌ها باعث تأمین حرارت مورد نیاز بدن می‌شود. تحلیل برنده رطوبات بدن است و بلغم را نیز دفع می‌کند. مالیدن روغن نعناع بر پیشانی سردردهای ناشی از سردی را از بین می‌برد. مقوی معده و کم کننده عمل هضم است. (بخصوص عرق نعنا). نعناع رفع کننده سردردهای سرد, مقوی قلب و نشاط آور است. جویدن نعناع تازه یا خشک آن دندان درد را تسکین می‌بخشد. خون غلیظ را رقیق می‌کند (در گرم مزاج‌ها باعث سوختن خون و غلیظ تر شدن آن می‌شود). آشامیدن شربت نعناع برای رفع درد سینه و پهلو بسیار مفید است. بهتر است نعناع را با آب گرم و نبات مخلوط و گرم مصرف نمود. آشامیدن عصاره نعناع در تنقیه فضولات و دفع رطوبت‌های ریه و مجاری تنفسی مفید است. نعناع حتی در بهبود بیماری‌های ریوی از جمله سل نیز موثر است. جوشانده آن همراه با پرسیاوشان برای تقویت معده، ‌از بین بردن باد معده و آروغ، کولیت و دفع اقسام کرم شکم تاثیر بسزایی دارد. نشاط آور، اشتها آور و تقویت کننده قلب می‌باشد. خوردن دو سه شاخه از نعناع با آب انار ترش موجب تسکین سکسکه، تهوع، استفراغ و سوء هاضمه می‌شود. کم خوردن نعناع باعث از بین رفتن نفخ و زیاده‌روی در خوردن آن باعث ایجاد نفخ می شود.

طرز تهیه شربت سکنجبین با عرق نعنا

طرز تهیه شربت سکنجبین با عرق نعنا شربت سکنجبین نعنا یکی از نوشیدنی‌های قدیمی و سنتی ایرانی که خواص زیادی برای سلامتی دارد و طی فصل گرم سال بدن رو خنک میکند و عطش رو از بین میبرد.

طرزتهیه شربنت سکنجبین با عرق نعنا:

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین با عرق نعنا :

عرق نعنا نصف لیوان

سرکه سیب 1 لیوان

عسل 4 قاشق غذاخوری

آب نصف لیوان

مرحله اول:

حل کردن عسل در آب برای شروع ابتدا آب و عسل رو داخل یا قابلمه بریزید و هم بزنید تا عسل در آب حل بشود.

مرحله دوم:

اضافه کردن سرکه و عرق نعنا وقتی که شکر در آب حل شد، سپس سرکه و عرق نعنا رو اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا عسل به طور کامل در محلول حل بشود.

مرحله سوم:

سرو شربت داخل لیوان مورد نظر برای سرو، شربت سکنجبین با عرق نعنا و عسل رو به همراه چند تکه یخ بیندازید. سپس به دلخواه مقداری خیار رنده شده داخل لیوان بریزید. نصف لیوان رو با شربت سکنجبین پر کنید و بقیه لیوان رو آب سرد بریزید و میل کنید.

عرق نعنا فلفلی

عرق نعنا فلفلی نعناع فلفلی گیاهی معطر و از گونه‌های معروف نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به‌وجود آمده است. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره و خوشبو است و ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. نعناع فلفلی برای اضافه کردن عطر یا طعم به مواد غذایی، محصولات آرایشی، صابون‌ها، خمیردندان‌ها، دهانشویه‌ها و سایر محصولات به‌کار می‌رود و ممکن است برخی مصارف دارویی نیز داشته باشد.

عرق نعنا فلفلی بسیار تند و تیز است و عرق نعنا فلفلی به حدی قوی است که عموما توصیه می شود این نوشیدنی را با آب یا نوشیدنی دیگری رقیق کرده و بعد مصرف کنید . فواید عرق نعنا فلفلی رزآلین بسیار زیاد است.

یکی از مهم ترین خواص عرق نعنا فلفلی:

عرق نعنا فلفلی در درمان سوءهاضمه بسیار موثر است. نعنا فلفلی در طب سنتی محبوب بیماران گوارشی بوده و بجز در حالت ابتلا به یبوست، در تمامی امراض گوارشی ردپایی از عرق نعنا فلفلی دیده می شود. خاصیت آرام بخش و ضد درد این عرق گیاهی بر خلاف بو و طعم آن درمان کننده انواع درد های مفاصل و درد های قاعدگی است. اگر از سوء‌ِهاضمه ، سندروم روده تحریک پذیر ، درد عضلات معده ، کم کاری صفرا، و حتی بیماری رفلاکس معده رنح می برید نوشیدن عرق نعنا فلفلی رقیق شده درمان بیماری شما خواهد بود.