عرق نعنا اصل ارگانیک

عرق نعنا اصل ارگانیک به روش کاملاً طبیعی و بدون استفاده از مواد افزودنی از گیاه نعنا به دست می آید. این محصول را می توان یکی از بهترین و مفیدترین عرقیجات گیاهی دانست. کمک به هضم غذا، رفع دل درد و دلپیچه از مهم ترین خواص عرق نعنا به شمار می روند. شایان ذکر است که عرق نعنای اصل و ارگانیک از عطر و بوی فوق العاده ای برخوردار می باشد و ظاهری شفاف و تمیز دارد.عرق نعنا اصل ارگانیک

چگونه عرق نعنا بگیریم

چگونه عرق نعنا بگیریم روش های مختلفی برای گرفتن عرق نعنا وجود دارد، اما به طور کلی تهیه کلیه عرقیجات گیاهی بر پایه تقطیر برگ یا گلبرگ های گیاه استوار است. در ادامه یکی از آسان ترین روش های خانگی تولید عرق نعنا را به اختصار توضیح می دهیم.

در ابتدا قسمت های خراب و سیاه سبزی نعنا را جدا کرده و سبزی را همراه با ساقه آن به خوبی شستشو می دهیم؛ سپس نعنا را در قابلمه بزرگی ریخته و به آن آب اضافه می کنیم. میزان افزودن آب باید به حدی باشد که روی گیاه را به طور کامل بپوشاند و به اندازه یک بند انگشت بالاتر باشد.

نکته اصلی عرق گیری این است که یک ظرف کوچک تر در قسمت وسط و روی نعنا قرار می گیرد. سپس باید ظرف بزرگ را همراه با درب آن بر روی شعله گاز قرار داد. بهتر است، در ابتدا اندکی شعله زیاد باشد، تا آب جوش بیاید؛ اما در ادامه باید حرارت را کم کرد. به این ترتیب عمل تبخیر مخلوط آب و نعنا و تقطیر آن به آرامی صورت می گیرد. عرق به دست آمده در ظرف کوچکتر جمع می شود.

لازم به توضیح است که ظرف کوچک انتخاب شده برای عرق گیری باید در برابر حرارت مقاوم باشد، همچنین باید به گونه ای قرار گیرد که سطح آن بالاتر از سطح آب درون ظرف بزرگ باشد. به منظور بالاتر آمدن ظرف می توان از یک عدد سنگ، آجر تمیز یا پایه مخصوص استفاده کرد.

ناگفته نماند که برای تهیه عرق نعناع باید مقدار کافی سبزی نعنا در اختیار داشت. به طور تقریبی از هر 5 کیلوگرم نعنا، حدود دو لیتر عرق به دست می آید؛ البته هر چه میزان سبزی نسبت به آب بیشتر باشد، عرق به دست آمده، اسانس بیشتر، عطر و طعم تندتر و البته خواص بالاتری دارد.

بارهنگ و عرق نعنا دکتر خیراندیش نی نی سایت

بارهنگ و عرق نعنا دکتر خیراندیش نی نی سایت عرق نعنا جایگاه خاصی در طب سنتی دارد و مصرف آن به عنوان دارو به اشکال مختلف توصیه شده است؛ به عنوان مثال به نسخه درمانی بارهنگ و عرق نعنا اشاره می کنیم که ظاهراً توسط دکتر خیر اندیش بیان شده است. در نی نی سایت نیز در مورد نحوه مصرف عرق نعنا و بارهنگ و تاثیرات درمانی آن بحث و تبادل نظر شده است. این مسئله نشان می دهد که افراد زیادی از این داروی طبیعی نتیجه گرفته اند.

قبل از هر چیز باید خاطر نشان کرد که از دیدگاه طب سنتی، بارهنگ و عرق نعنا مسهل یکدیگر به شمار می روند؛ به همین علت کلیه افراد دارای طبع گرم و سرد می توانند، از ترکیب آنها استفاده کنند. این ترکیب برای درمان سردی معده، رفلاکس معده، زخم معده، روده تحریک پذیر و بسیاری از مشکلات گوارشی مفید است.

در ادامه مطالب بالا باید اضافه کرد که برای تهیه شربت بارهنگ و عرق نعنا دکتر خیر اندیش (که در نی نی سایت در مورد آن صحبت شده است) باید از یک لیوان عرق نعنا و یک قاشق مربا خوری تخم بارهنگ به اضافه یک قاشق مربا خوری عسل استفاده کرد. به این صورت که ترکیب بارهنگ و عرق نعنا حدود 5 دقیقه همراه با یکدیگر جوشیده شوند. پس از سرد شدن این مخلوط می توان عسل را اضافه کرد. شایان ذکر است که برای گرفتن نتیجه باید چهل روز متوالی یک لیوان از این داروی گیاهی را مصرف نمود.

ناگفته نماند که علاوه بر رفع مشکلات گوارشی، شربت ترکیبی عرق نعنا و بارهنگ به کاهش وزن نیز کمک می کند؛ زیرا اولاً عرق نعناع طبع گرمی دارد، بلغم و یبوست (سردی و تری که عامل چاقی است) را از بین می برد و باعث هضم بهتر غذا می شود، ثانیاً بارهنگ به کاهش اشتها کمک می کند و ادرار آور است.

عرق نعنا زن باردار

عرق نعنا زن باردار همان گونه که می دانیم، عرق نعنا از جمله مفیدترین و پرمصرف ترین عرق های گیاهی به شمار می رود؛ به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا زن باردار می تواند، از این عصاره گیاهی استفاده کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

به طور کلی مصرف عرق نعنا به میزان مناسب نه تنها مشکلی برای دوران بارداری ایجاد نمی کند، بلکه به علت تاثیر بسیار خوبی که بر دستگاه گوارش دارد، برای خانم های باردار مفید است. پیشگیری و درمان رفلاکس معده ناشی از بارداری و رفع حالت تهوع از جمله مهم ترین فواید مصرف عرق نعنا در بارداری می باشند، همچنین عرق نعنا به کاهش استرس خانم ها در این دوران کمک می کند.

نکته قابل ذکر درباره مصرف عرق نعنا برای زن باردار این است که به طور کلی نحوه استفاده از این ماده گیاهی تا حد زیادی به وضعیت جسمانی خانم باردار بستگی دارد. به عنوان مثال یکی از خواص عرق نعنا کاهش فشار خون می باشد؛ بنابراین افرادی که در دوران بارداری با افت فشار خون مواجه می شوند، بهتر است که از این عرق استفاده نکنند.
علاوه بر آنچه بیان شد، عرق نعنا طبع بسیار گرمی دارد و از داروهای گیاهی قاعده آور به شمار می رود؛ در نتیجه خانم هایی که به هر دلیل بارداری آنها با احتمال خونریزی مواجه است، نباید از عرق نعنا استفاده کنند، همچنین توصیه می شود، افراد دارای سابقه سقط جنین یا کسانی که احتمال سقط در آنها زیاد است، عرق نعنا را با احتیاط زیاد و تحت نظر پزشک مصرف کنند.

عرق نعناع ضد نفخ

عرق نعناع ضد نفخ همان طور که در قسمت های قبل نیز تا حدودی اشاره شد، مهم ترین و شناخته شده ترین خاصیت درمانی عرق نعناع، رفع مشکلات گوارشی می باشد. این عصاره گیاهی، ضد نفخ، ضد یبوست و ضد سوء هاضمه است.

لازم به ذکر است که عرق نعناع حاوی ماده ای به نام متانول می باشد. این ماده باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش می شود و عملکرد معده و روده را بهبود می دهد؛ به همین علت افرادی که از دل درد رنج می برند، پس از مصرف عرق نعنا، کاهش درد سریع را تجربه می کنند.
طبیعتاً بهبود عملکرد معده و سیستم گوارشی باعث درمان نفخ می شود، همچنین مصرف عرق نعنا با سردی معده مقابله می کند، نفخ، یبوست و مشکلات ناشی از آن را کاهش می دهد؛ به عبارت دیگر عرق نعنا باعث بالا رفتن دمای اجزای سیستم گوارشی می شود. این مسئله موجب خروج گاز از بدن می گردد و نفخ معده را درمان می کند.

ناگفته نماند که از دیدگاه طب سنتی در بسیاری از موارد علت اصلی نفخ و یبوست، سردی مزاج بدن می باشد. این مسئله نه تنها باعث بروز مشکلات گوارشی می گردد، بلکه معمولاً افزایش وزن را نیز در پی دارد. از طرفی عرق نعناع دارای طبع گرم می باشد و استفاده از آن بیماری ها و مشکلات جسمی ناشی از سردی بدن را درمان می کند.

به طور کلی افرادی که از مشکل نفخ بعد از غذا رنج می برند، می توانند، مقداری از این عرق نعنا را قبل و بعد از غذا مصرف کنند. استفاده از حدود نصف فنجان (یا یک استکان کوچک) از این عصاره گیاهی پس از ناهار و شام، اثرات فوق العاده ای بر هضم غذا دارد و باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش خواهد شد.

عرق نعنا شادگل

عرق نعنا شادگل در زمان های قدیم، مادربزرگ های ما انواع عرقیجات گیاهی را با استفاده از ساده ترین وسایل آشپزخانه در منزل تهیه می کردند. در قسمت های پیشین، روش تولید خانگی عرق نعنا تا حدودی توضیح داده شد، اما بدیهی است که امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی ها، اکثر مردم فرصت کافی برای درست کردن عرق نعنا در منزل را ندارند. به طور کلی عرق گیری از گیاهان، فرآیندی وقت گیر است و به چند ساعت زمان نیاز دارد.

با توجه به آنچه در بالا بیان شد، بدیهی است که در حال حاضر اکثریت مردم خرید عرق نعنای آماده را ترجیح می دهند. از طرفی با توجه به محبوبیت بالای عرق نعنا نزد مردم ایران، تعداد تولید کنندگان آن زیاد می باشد. بدون شک افراد در هنگام خرید این محصول باید به کیفیت و البته بهداشت آن توجه کنند.
شایان ذکر است که عرق نعنا شادگل یکی از بهترین نمونه های عرق نعنا شرکتی می باشد. این محصول، کاملاً ارگانیک است و به علت طبیعی بودن، عطر و بوی بسیار خوبی دارد. ظاهر شفاف و فاقد مواد جامد اضافه، همچنین بسته بندی عالی و بهداشتی بودن محصول، مهم ترین ویژگی های عرق نعنا شادگل می باشند.

عرق نعنا شادگل به نوبه خود انواع مختلفی دارد و ممکن است، از نوع دو آتیشه یا تک آتیشه باشد. عرق نعنا دو آتیشه، دارای درصد بالاتری اسانس نعنا می باشد؛ به این معنا که برای تولید آن از مقداری بیشتری نعنا (نسبت به آب) استفاده شده است. در واقع عرق دو آتیشه، غلظت بالاتر و عطر تندتری دارد.

عرق نعناع و حافظه

عرق نعناع و حافظه در بخش های قبلی این نوشتار بیشتر درباره تاثیر عرق نعنا بر سلامت دستگاه گوارش صحبت شد. در اینجا لازم است، خاطر نشان شود که مصرف عرق نعنا بر ذهن و حافظه نیز تاثیر می گذارد و حتی از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می کند.

گفته می شود که حتی استشمام بوی نعناع بر عملکرد ذهن و حافظه تاثیر می گذارد، همچنین اضطراب و افسردگی را از بین می برد و باعث بهبود خلق و خو و وضعیت روحی افراد می گردد.

لازم به ذکر است که علت تاثیر مصرف عرق نعنا بر تقویت حافظه را می توان به وجود ماده ای تحت عنوان منتول نسبت داد. این ماده به میزان بالایی در برگ نعنای سبز موجود می باشد و به تبع این مسئله در عرق نعنا نیز به اندازه کافی یافت می شود. به طور کلی منتول موجود در عرق نعنا بر عملکرد ذهن تاثیر می گذارد و عضلات مغزی مربوط به حافظه را قوی می کند، همچنین موجب افزایش درجه هوشیاری و بهبود تمرکز حواس می گردد.

با توجه به آنچه تا بدین جا گفته شد، می توان بیان کرد که مصرف صحیح و منظم عرق نعنا برای افرادی که به کارهای فکری اشتغال دارند، مفید است؛ به همین علت استفاده از آن به کودکان، نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان توصیه می شود؛ علاوه بر این عرق نعنا برای حافظه بزرگسالان و سالمندان مفید است و نقش غیر قابل انکاری بر درمان ضعف حافظه ناشی از کهولت سن دارد.

ناگفته نماند که از نظر طب سنتی تاثیر عرق نعنا بر تقویت حافظه و نقش آن در جلوگیری از آلزایمر را می توان به طبع گرم آن نسبت داد؛ زیرا علت اصلی زوال عقل ناشی از بالا رفتن سن، سردی مغز می باشد.

عرق نعنا قبل خواب

عرق نعنا قبل خواب همان طور که در قسمت های پیشین نوشتار توضیح داده شد، عرق نعنا دارای ترکیبی به نام متانول است که خاصیت شل کنندگی دارد. نکته قابل ذکر این است که ویژگی شل کنندگی عرق نعنا نه تنها بهبود عملکرد سیستم گوارشی را در پی دارد، بلکه به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می کند.

به طور کلی عرق نعنا یا شربت عرق نعنا یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توان قبل از خواب مصرف کرد، زیرا این عصاره، خاصیت آرام بخشی دارد و استرس و اضطراب ناشی از تنش های روزانه را کاهش می دهد؛ در نتیجه به درمان بی خوابی افراد کمک می کند.

علی رغم اطلاعات ارائه شده در بالا، هنوز آزمایش دقیقی درباره تاثیر عرق نعنا قبل از خواب انجام نشده است، اما در حالت کلی گفته می شود که مصرف نوشیدنی های گیاهی بدون کافئین، پیش از خواب مفید است؛ به خصوص نوشیدنی هایی که موجب آرامش اعصاب می گردند.

شایان ذکر است که عرق نعنا را می توان به تنهایی یا همراه با آب و مقداری عسل مصرف کرد، همچنین استفاده از عرق نعنا در کنار سایر عرقیجات گیاهی آرام بخش برای داشتن خواب راحت مفید است؛ به عنوان مثال ترکیب عرق نعنا با عرق بهار نارنج، تاثیر فوق العاده ای بر درمان اختلالات خواب می گذارد، خواب سریع و راحت را در پی دارد. شربت عرق نعنا و بهار نارنج، بسیار خوشمزه و خوش عطر می باشد و مصرف منظم آن بسیاری از مشکلات عصبی را درمان می کند. علاوه بر اینها در صورت تمایل می توان عرق نعنا را با عرق بیدمشک یا عرق نسترن ترکیب کرد و در هنگام شب مصرف نمود.